amortyzacja bilansowa i podatkowa księgowanie

Amortyzacja bilansowa i podatkowa – jak księgować?

W każdej firmie istnieją środki trwałe, które zużywają się w czasie, generując koszty. Aby właściwie je rozliczyć, należy stosować amortyzację. W tym artykule wyjaśnimy, jak księgować amortyzację bilansową i podatkową.

Co to jest amortyzacja?

Amortyzacja to proces rozłożenia kosztów zakupu lub wytworzenia środka trwałego na jego okres użytkowania. Jest to niezbędne, aby właściwie rozliczyć koszty w rachunku zysków i strat.

Rodzaje amortyzacji

Istnieją dwa rodzaje amortyzacji: bilansowa i podatkowa.

  • Amortyzacja bilansowa: jest to amortyzacja, która jest uwzględniana w sprawozdaniach finansowych firmy. Jest ona ustalana na podstawie przepisów ustawy o rachunkowości.
  • Amortyzacja podatkowa: jest to amortyzacja, która jest uwzględniana w rozliczeniach podatkowych firmy. Jest ona ustalana na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym.

Księgowanie amortyzacji bilansowej

Aby księgować amortyzację bilansową, należy:

  1. Określić wartość początkową środka trwałego.
  2. Określić okres użytkowania środka trwałego.
  3. Obliczyć roczną amortyzację bilansową.
  4. Księgować amortyzację bilansową w koszty.

Księgowanie amortyzacji podatkowej

Aby księgować amortyzację podatkową, należy:

  1. Określić wartość początkową środka trwałego.
  2. Określić okres użytkowania środka trwałego.
  3. Obliczyć roczną amortyzację podatkową.
  4. Księgować amortyzację podatkową w koszty.

Podsumowanie

Amortyzacja bilansowa i podatkowa to dwa rodzaje amortyzacji, które są niezbędne w każdej firmie. Aby właściwie je księgować, należy określić wartość początkową środka trwałego, okres użytkowania, obliczyć roczną amortyzację i księgować ją w koszty.

Najważniejsze fakty:

  • Amortyzacja to proces rozłożenia kosztów zakupu lub wytworzenia środka trwałego na jego okres użytkowania.
  • Istnieją dwa rodzaje amortyzacji: bilansowa i podatkowa.
  • Amortyzacja bilansowa jest uwzględniana w sprawozdaniach finansowych firmy.
  • Amortyzacja podatkowa jest uwzględniana w rozliczeniach podatkowych firmy.
  • Aby księgować amortyzację bilansową i podatkową, należy określić wartość początkową środka trwałego, okres użytkowania, obliczyć roczną amortyzację i księgować ją w koszty.