Unikaj kłopotów z Urzędem Skarbowym – Poznaj artykuł 70 paragraf 8 Ordynacji Podatkowej
Jako podatnik, masz obowiązek dopełnienia wszelkich formalności związanych z rozliczeniami podatkowymi. Jednak nie zawsze jesteśmy świadomi wszystkich przepisów i regulacji, które mogą mieć wpływ na naszą sytuację podatkową. W tym artykule przyjrzymy się bliżej artykułowi 70 paragrafowi 8 Ordynacji Podatkowej, który może okazać się bardzo przydatny w przypadku nieporozumień z Urzędem Skarbowym.
Co to jest artykuł 70 paragraf 8 Ordynacji Podatkowej?
Artykuł 70 paragraf 8 Ordynacji Podatkowej stanowi, że w przypadku gdy podatnik nie otrzymał decyzji w sprawie swojego rozliczenia podatkowego w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku, może on złożyć wniosek o stwierdzenie niezałatwienia sprawy. Wniosek taki powinien być złożony do właściwego organu podatkowego, który ma obowiązek rozpatrzyć go w terminie 14 dni.
Kiedy można złożyć wniosek o stwierdzenie niezałatwienia sprawy?
Wniosek o stwierdzenie niezałatwienia sprawy można złożyć w przypadku, gdy:
- nie otrzymałeś decyzji w sprawie swojego rozliczenia podatkowego w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku,
- nie otrzymałeś informacji o przebiegu postępowania w sprawie swojego rozliczenia podatkowego,
- masz wątpliwości co do tego, czy Twoja sprawa jest rozpatrywana przez właściwy organ podatkowy.
Jak złożyć wniosek o stwierdzenie niezałatwienia sprawy?
Wniosek o stwierdzenie niezałatwienia sprawy powinien być złożony w formie pisemnej i powinien zawierać:
- imię i nazwisko (nazwę) podatnika,
- adres podatnika,
- numer identyfikacji podatkowej (NIP),
- opis sprawy, w której nie załatwiono Twojej sprawy,
- wskazanie terminu, w którym powinna być załatwiona Twoja sprawa,
- podpis podatnika.
Co dalej?
Po złożeniu wniosku o stwierdzenie niezałatwienia sprawy, właściwy organ podatkowy ma obowiązek rozpatrzyć go w terminie 14 dni. Jeśli wniosek zostanie uwzględniony, organ podatkowy wyda decyzję o stwierdzeniu niezałatwienia sprawy. W przypadku, gdy wniosek nie zostanie uwzględniony, organ podatkowy wyda decyzję o odmowie stwierdzenia niezałatwienia sprawy.
Najważniejsze fakty na temat artykułu 70 paragrafu 8 Ordynacji Podatkowej:
- Artykuł 70 paragraf 8 Ordynacji Podatkowej pozwala podatnikom złożyć wniosek o stwierdzenie niezałatwienia sprawy, jeśli nie otrzymali decyzji w sprawie swojego rozliczenia podatkowego w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku.
- Wniosek o stwierdzenie niezałatwienia sprawy powinien być złożony w formie pisemnej i powinien zawierać imię i nazwisko (nazwę) podatnika, adres podatnika, numer identyfikacji podatkowej (NIP), opis sprawy, w której nie załatwiono Twojej sprawy, wskazanie terminu, w którym powinna być załatwiona Twoja sprawa, oraz podpis podatnika.
- Właściwy organ podatkowy ma obowiązek rozpatrzyć wniosek o stwierdzenie niezałatwienia sprawy w terminie 14 dni.
- Jeśli wniosek zostanie uwzględniony, organ podatkowy wyda decyzję o stwierdzeniu niezałatwienia sprawy.
- W przypadku, gdy wniosek nie zostanie uwzględniony, organ podatkowy wyda decyzję o odmowie stwierdzenia niezałatwienia sprawy.